Blog

copywriting- en schrijftips

SPAM

Iedere keer als ik een blog heb geschreven, verstuur ik een nieuwsbrief. Ik twitter en zet het op Facebook. En dan begint de onrust. Ik kijk voortdurend naar de statistieken van Mailchimp. Of hij is afgeleverd. Of hij wordt geopend. Of er wordt geklikt. Wie er klikt....

Lees meer

OPVALLEN IS TOCH HARTSTIKKE MOEILIJK?

Ik heb een afspraak met een klant. Hij weet het even niet meer met zijn blog. Of ik hem even overeind kan helpen. Met tips. Met een kritische blik. Kan ik er ‘even overheen gaan’ of het helemaal overnemen? Even? Even! Als het 'even' kan, zou ik geen werk meer hebben....

Lees meer

DURE WOORDEN, GÉK WORD IK ERVAN!

Afgelopen vrijdag was ze er weer. De koningin. Het Skype spreekuur was nog maar net begonnen toen haar fotootje oplichtte in mijn beeldscherm. ‘Lotty! Bea hier!’ Koningin Beatrix wil dat iedereen heldere en duidelijke taal gebruikt.

Taalniveau B1.Ze riep hard in de microfoon alsof ze bang was dat ik haar niet kon horen. Ze gunde me geen tijd om haar te begroeten maar haalde diep adem. ‘Gèk word ik er van!

Lees meer

LAAT GOOGLE ‘ZIEN’ WAAR JE FOTO’S OVER GAAN

Zoekmachines. Ze zijn verdomd handig; ik zou niet meer zonder kunnen. Enig idee hoe vaak jij een zoekopdracht intikt op een dag? Ik vaak in elk geval. Het zou dus dom zijn als ik zou zeggen dat we alleen voor de lezer schrijven, we hebben de zoekmachines nodig om vindbaar te zijn. Ik ga het nu even niet over de teksten hebben maar over de plaatjes. Foto’s afbeeldingen, tekeningen… ze zijn onmisbaar ter ondersteuning van je verhaal maar SEO-technisch

Lees meer

DE TAGLINE: ZO HELDER ALS WAT

Dat mijn bedrijfsnaam Tekststudio Schrijven en Schrappen niet erg handig was om als domeinnaam te kiezen met allemaal streepje ertussen, betekende gelukkig niet het einde van de wereld. Google let gelukkig op meer dingen, nét als de bezoekers. Hoe het komt dat ik...

Lees meer

PERSONAL BRANDING OF WIE BEN IK OOK AL WEER?

'Ik zat net op de wc en toen dacht ik: wie ben ik eigenlijk en waar kom ik vandaan?' Dat schijn ik als vijfjarige tegen mijn moeder gezegd te hebben. Niet dat ik me dat nog kan herinneren maar ik maakte blijkbaar zo’n indruk met mijn filosofische inslag, dat mijn...

Lees meer

EEN LEKKERE CREATIEVE DOMEINNAAM: DOE MAAR NIET

Toen ik drie jaar geleden een bedrijfsnaam moest bedenken, moest dat natuurlijk een originele naam zijn. Eén die iets vertelde over mij. Over wat ik doe. Maar vooral: anders dan alle anderen.
Tot mijn verbazing stond iedere naam die ik bedacht al bij de KvK ingeschreven. Want zo was de volgorde die volgens mij het beste was: eerst een bedrijfsnaam kiezen, dan de rest. Iedere originele vondst bleek niet uniek.Dat wilde ik wél zijn: uniek en creatief.
Ik was blij toen bleek dat Schrijven en Schrappen nog niet ingeschreven stond. Deze naam én het originele voorvoegsel ‘Tekststudio’ moesten de juiste uitstraling geven aan mijn bedrijf.

Lees meer

Hoe ik een blauwtje liep bij LINDA.

Als je online een beetje actief bent of gewoon contact met mensen hebt, kan het je haast niet zijn ontgaan: de euforie rond het boek De kracht van Kwetsbaarheid van Brené Brown. Dit boek gaat voor een groot deel over het overwinnen van schaamte. Heb je enig idee hoeveel invloed gevoelens van schaamte hebben op de dingen die je doet? En vooral op de dingen die je niet doet. Iedereen die schrijft en met zijn schrijfsels naar buiten treedt,

Lees meer

KILL YOUR DARLINGS. AGAIN AND AGAIN

Eén van de lastigste dingen waar je als ondernemer mee te maken krijgt is de vraag ‘hoe presenteer ik me aan de buitenwereld’. Als je je erin gaat verdiepen ontdek je al snel dat er veel keuze is.
Authentiek. Zakelijk. Professioneel. Onderscheidend. Maar wat is dat: authentiek? En kun je ook authentiek onderscheidend zijn? Lastige vragen. Maar ondertussen moeten knopen worden doorgehakt. Je website wordt gebouwd. Je moet een template

Lees meer

IK KAP ER MEE, STOND ER

Drukke dag gehad vandaag. Alles afleiding weg en uit. Alles voor de concentratie. Want geld moet ik verdienen. Uurtje-factuurtje. Meters maken. Volgens veel coaches niet de beste manier maar ik beleg mijn boterham er leuk mee. Na een lange dag ploeteren ben ik weer klaar voor de digitale buitenwereld. Om half zeven mag alles weer aan. Telefoon. Drie oproepen gemist. Mail. Dertien e-mails waarvan twee spam. Twitter. Teveel om op te noemen.

Lees meer

VANAVOND IN #BLOGPRAAT: RITUELEN

Wie blogt ontdekt vanzelf vroeger of later #blogpraat. Heb je het nog niet ontdekt? Nou vooruit. Ik geef een korte samenvatting. Elke maandagavond om 8 uur loggen bloggers in op Twitterchat voor hun wekelijkse portie bloggersinspiratie. Chatten via Twitter dus. Hoe...

Lees meer

WAAROM BLOGGEN?

Zo. Dus jij denkt erover om een weblog te beginnen. Of je hebt er al één maar vraagt je af wat je ermee moet. ‘Iedereen’ heeft een weblog. Dat maakt het nog geen wondermiddel. Ik wil je niet ontmoedigen maar wat jij denkt is natuurlijk waar: het is (best) veel werk. Daarom is het goed om te bepalen wat het doel van je blog is. Voordat je je op het schrijven stort. Een blog omdat het erbij hoort, is geen lang leven beschoren.

Lees meer

IEDEREEN DOET HET GEMIDDELD EEN KEER PER…

Bloggen. De meeste ondernemers die ik ken, krijgen al buikpijn bij de gedachte dat ze iedere maand een stukje moeten schrijven. Of iedere week. Je bent echt niet de enige. Die buikpijn is een symptoom van de angst die je voelt. Want je hebt nogal wat te verliezen: Je denkt dat je niets te vertellen hebt. Je denkt dat je niet kunt schrijven. Je denkt dat het vreselijk veel tijd kost. Je denkt dat je niet gelezen wordt. Je denkt dat je uitgelachen wordt.

Lees meer

SEO DOE JE ZELF

Schrijf zelf je webtekst. Waarom niet? Jij weet als geen ander wat je wilt vertellen, kent alle details en je vindt het hopelijk leuk om te doen! Omdat webteksten aan andere voorwaarden moeten voldoen dan bijvoorbeeld een brochure, is het slim om je daar van tevoren in te verdiepen. Je vindt hier een aantal handige tips en tooltjes waar je thuis mee aan de slag kan. Een website is nooit klaar. Je ziet ze steeds minder: statische websites. Dit zijn zeg maar

Lees meer

Waarom al die tips lezen

als je jouw tekst gewoon over de schutting kan gooien?

06- 13 59 30 44 | [email protected] | Padakker 36, 4824SR, Breda

BTW nummer: NL 137187750 B01 | KvK 20169938

 Algemene Voorwaarden | rek.nr: NL55ABNA0831823070