fsrc Kopzorgen: een kop die klikt - Schrijven en Schrappen

Als je het – net als ik – vooral leuk vindt om mooie verhalen of goede blogs te schrijven, is het soms lastig om goede koppen te bedenken die gericht zijn op klikken. Maar een goed blog schrijven dat vervolgens niet wordt gelezen, dat wil je ook niet. Daarom uitleg over titels en koppen die uitnodigen om te klikken en een oefening.

Koppen zijn mega-belangrijk maar er bestaat geen geheime saus. Doelgroep, medium, je eigen stijl, de zoekmachine… ze kunnen allemaal een rol spelen in de keuze voor een titel.

Maar goed, de onweerstaanbare dit-moet-ik-lezen-koppen: daar gaan we. Met goede koppen kun je de lezers manipuleren en dat is misschien wat tegelijkertijd een beetje tegenstaat. Laat dat gevoel maar los. De lezer beslist zelf binnen een paar seconden of hij zich heeft vergist of niet.

aandacht trekken

Dat is wat je moet doen. Of het nu gaat om de onderwerpregel van je mailtje, de titel van je blog of de tweet die je de wereld instuurt. Om dat voor elkaar te krijgen, maak je gebruik van een paar psychologische triggers.

Emotionele triggers waar iedereen op reageert:

  • Angst
    Hoe kan ik gevaar voorkomen? Denk aan brandblussers, extra sloten op de fiets, traphekjes, vergiftiging. Maar ook: angst om voor gek te staan, alleen over te blijven, niet op de hoogte te zijn.
  • Verlies
    Iets verliezen heeft twee keer zoveel impact als iets winnen. Het vermijden van verlies en risico’s is ook een twee keer zo grote prikkel om iets te krijgen, te winnen of te besparen.
    Denk aan de Grote Straatprijs, verzekeringen, belasting betalen.
  • Schaarste
    Schaarste vergroot de urgentie om NU iets te doen. Laatste kans, beperkt aantal plaatsen, zo lang de voorraad strekt, geldig tot…
  • Macht, status
    Vooral het verlangen om dit te bereiken of om dit uit te stralen. Hieronder valt ook het bewonderen van beroemdheden.
  • Seks, seks en seks
    Tja, we leven in 2018. Seks is al lang geen taboe meer (denk ik) maar het verkoopt nog steeds. Nee wacht, het trekt in elk geval de aandacht.
  • Taboes
    We zijn dol op taboes, vooral als het anderen betreft. Drugsgebruik, vreemdgaan, psychische aandoeningen, geslachtsoperaties. Sommige dingen schreeuw je niet van de daken.
  • Gemak
    Alles wat het leven makkelijker, eenvoudiger en simpeler maakt. Denk aan huishoudelijke artikelen of allerlei digitale snufjes. Als jij iets uitvindt waardoor we nooit meer de wc hoeven schoon te maken, word je zeker steenrijk.
  • Nieuwsgierigheid
    Een nieuwsgierig mens wil meer. Meer horen, meer zien, meer weten. Roddelbladen verkopen nog steeds. En eigenlijk is komt in De Bladen alles wat hierboven staat voor!

Had ik iets gezegd over manipuleren? Hoe pas je nou een van die principes toe als je net een heel integer stuk hebt geschreven over hallucinaties die psychiatrische patiënten kunnen krijgen na een behandeling met geluidsgolven? Ik kan me voorstellen dat je daar niet echt een heel fijn gevoel bij krijgt.

Toch kan het, zonder dat je het gevoel hebt jezelf ontrouw te zijn. Hoe? Leef je in! In de lezer, je doelgroep, de patiënt of de ouders van de patiënt die zich zorgen maakt. Bedenk hoe je hem of haar helpt!

  • Je kunt angst hier ook positief gebruiken:
    Wat niemand weet over de nadelige effecten van geluidsgolventherapie
    Wat je moet weten over de nadelige effecten van geluidsgolventherapie
  • En natuurlijk de nieuwsgierigheid
    Het geheim van de psychiaters die geluidgolven gebruiken bij hun patiënten
    Psychiaters vertellen het geheim van geluidsgolven bij patiënten

Alles in het leven heeft een tegenpool. Een probleem heeft een oplossing. Donker heeft licht nodig. Een schrijver kan niet zonder lezers. Wie zich in zijn lezer verdiept, weet waar hij ‘s nachts wakker van ligt.

Vind je het lastig om je lezer bang te maken, dan kun je ook vertellen hoe hij angst kan voorkomen. J

clickbate: onweerstaanbare titels

Onder clickbait (klik-aas) verstaan we titels die maar één doel hebben: dat erop wordt geklikt. Of de titel smaakvol, behulpzaam of misleidend is, dat doet er even niet toe. Als je onderstaand lijstje leest, weet je meteen wat ik bedoel:

  • Zo bedachten leerlingen spelregels om de schooldirecteur te dumpen
  • Waarom zoveel mensen moeilijk doen over ‘stukjes’ in hun eten
  • Het waargebeurde. Verschrikkelijke verhaal van de gestolen Spaanse baby’s
  • De 5 dingen die niemand mag weten over de ontwikkeling van anti-rookmedicijnen
  • Wat niemand weet over de schadelijke stoffen in ons drinkwater
    Deze fouten wil jij niet maken als je kind naar de middelbare school gaat

Ik kan nog heel lang zo doorgaan en als je inspiratie zoekt, adviseer ik je zeker om je te abonneren op de nieuwsbrief van Blendle. Bij Blendle werkt waarschijnlijke een heel team copywriters dat voor de bestaande koppen boven een (kranten)artikel een clickbait bedenkt.

Het gevaar dat achter clickbait schuilt, is dat de titel veel meer belooft dan dat de tekst waarmaakt. Je wordt dus naar binnen getrokken en vervolgens teleurgesteld.

Clickbait kennen we vooral van commerciële advertenties op bijvoorbeeld Facebook. Maar er is een studie gedaan naar het effect van clickbaittechnieken waarin artikelen uit de New York Times onder de loep werden genomen en waaruit bleek dat twee factoren bijdroegen aan het succes ervan. Hoe positiever de inhoud was en hoe meer het artikel inspeelde op de emoties van de lezer, hoe vaker het artikel gedeeld werd.

Een andere studie toonde aan dat clickbait ook werkt voor wetenschappelijke artikelen. Het bleek dat artikelen met positieve en emotie-aansprekende titels vaker gedeeld werden. Dit was onafhankelijk van de lengte van het artikel en van hoe interessant het thema was.

Clickbait hoeft dus helemaal niet slecht te zijn, zolang jij je aan de volgende twee regels houdt:

Wees concreet en maak je belofte waar. Alleen zo blijf je betrouwbaar en krijgt de lezer wat hij zoekt.

O, o SEO

Er is nog een andere manier om lezers naar je blog te trekken: SEO. Je gebruikt belangrijke zoekwoorden in de titel zodat jouw tekst boven komt als mensen naar een bepaald onderwerp (jouw onderwerp!) zoeken. Je komt dan naar boven in de organische zoekresultaten van Google.

Het mooiste is natuurlijk als je een clickbait kunt bedenken waar zo’n zoekwoord in is verwerkt!

Tussenkoppen

Nu heb je een pracht van een titel bedacht en een blog geschreven. Wat doe je nu met de tussenkoppen? Dat hangt van een paar dingen af:
– is het een kort verhaal;
– is het een informatief blog;
– wil je rekening houden met de zoekmachines;
– persoonlijke smaak en stijl.

Ik leg hieronder uit waarom ik voor een bepaalde stijl kies.

Kort verhaal

De meeste korte verhalen hebben geen tussenkoppen nodig. Sterker nog: ik ervaar het vaak als storend als een goed verhaal met een tussenkop wordt onderbroken. Wat ik wel mooi vindt om te zien en wat lekker nieuwsgierig maakt, is een mooie zin quoten in een ander lettertype. Zoals je ook bij de krant wel ziet. Dat springt er lekker uit maar onderbreekt het lezen niet.

Zelf schrijf ik korte alinea’s voor de leesbaarheid en elke eerste zin van de alinea maak ik vet. Zo heeft de lezer meer houvast en krijg je een mooie gevarieerde en gestructureerde bladspiegel.

Informatief blog

Een informatief blog moet makkelijk en snel te lezen zijn en vooral scanbaar zodat de lezer zelf kan kiezen wat hij of zij wel of niet wil lezen. De makkelijkste manier om dat te bereiken is het vraag- en antwoordspel. In de tussenkop stel je de vraag die in de alinea eronder wordt beantwoord. Hiermee kun je wat spelen om meer variatie te krijgen:

  • Hoe vaak krijgt een baby van 6 maanden de fles?
  • Een gezonde baby? 3 flesje per dag!
  • Zó krijg je een vrolijke baby die groeit als kool
  • Geef jij je baby wel genoeg flesjes per dag?

Zie je wat er gebeurt als ik er een beetje mee ga stoeien? De laatste tussenkop is een echte clickbait én bevat een van de psychologische triggers (angst) waar ik het over had.
Bij mij ontstaan de meeste goede koppen dan ook door gewoon te beginnen en alle ideeën op te schrijven die in me op komen.

Zoekmachine

Je wil gevonden worden en die vindbaarheid kun je met je tekst en de tussenkoppen beïnvloeden. Eenvoudig gezegd zorg je dat de belangrijkste zoekwoorden én synoniemen terugkomen in de tussenkoppen.

Persoonlijke smaak en stijl

De tussenkoppen moeten ook passen bij de tone of voice van je tekst. Populair taalgebruik in een verder bloedserieus blog, slaat nergens op. Maar de meeste informatieve blogs, kunnen juist wel wat humor gebruiken. Toch blijft het oppassen met grappen en grollen: niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor.
Ik vind dat tekst en tussenkoppen speels, grappig, stout en met een knipoog mogen. Platte humor en schreeuwerig taalgebruik zijn not don.

Zelf haal ik steeds weer veel inspiratie uit papieren magazines. Leuke woordspelingen, alliteraties en hippe woorden kunnen een informatief stuk flink omhoog halen.

Grappig detail: de LINDA. is het best verkochte magazine van Nederland en staat onder andere bekend om het doorbreken van taboes en haar onconventionele koppen. LINDA. kan dat maken. Waarschijnlijk krijg jij flink wat commentaar als jij hetzelfde doet. Of heb je echt heel veel L E F?

Tijd om een beetje te spelen. Zin in een oefening  koppen schrijven?

 

photo credit: Unsplash

persoonlijke schrijfcoaching

iets voor jou?

LOTTY ROTHUIZEN

Online Copywriter en Columnist

Lotty Rothuizen
Eigenaar van Schrijven en Schrappen, online copywriter, blogger en columnist.

Lotty heeft haar vakkennis en creativiteit de afgelopen jaren gebruikt om omzet te maken voor haar opdrachtgevers. Geeft deze waardevolle kennis nu ook door.

Schrijft webteksten en blogs in opdracht. Geeft workshops, inspiratiesessies en persoonlijke schrijfcoaching.

06- 13 59 30 44 | [email protected]

 Padakker 36, 4824SR, Breda

BTW nummer: NL 137187750 B01 | KvK 20169938

 Algemene Voorwaarden | rek.nr: NL55ABNA0831823070